Κοραή 79, Βόλος

Εκπαιδευτικά Προγράμματα και εργαστήρια για μαθητές που υλοποιούνται όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς

Το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου υλοποιεί  μια σειρά από  Εκπαιδευτικά  Προγράμματα για μαθητές σχολείων της πόλης του Βόλου και του Νομού  Μαγνησίας. 

Πιο συγκεκριμένα: Το πρώτο Ε.Π. , που υλοποιείται εδώ και οκτώ χρόνια «Οι παραδοσιακές φορεσιές της Μαγνησίας» απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας όλων των τάξεων,  του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού Σχολείου και των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τις τοπικές φορεσιές της περιοχής μας,  να ενισχύσουν την πολιτιστική τους συνείδηση και να ευαισθητοποιηθούν στην προάσπιση και διατήρηση των θησαυρών της Ελληνικής Ενδυμασίας  και της λαϊκής τέχνης γενικά. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο   εκπόνησε η Μαρία Σπανού,  μουσειοπαιδαγωγός με μεταπτυχιακό στη νεότερη ιστορία εφαρμόζεται από την υπεύθυνη, επίσης,  μουσειοπαιδαγωγό Αποστολία Αρμπελιά και έχει διάρκεια   90΄ λεπτά για κάθε τάξη  έως 15 παιδιά.

Το δεύτερο Ε.Π. «Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ: Νεοκλασικά κτίρια του Βόλου»  προσαρμοσμένο απευθύνεται στην  πέμπτη και έκτη τάξη του Δημοτικού Σχολείου,  σ’ όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου και έχει διάρκεια   90΄ λεπτά για κάθε τάξη  έως 15 παιδιά .  Το πρόγραμμα στοχεύει να γνωρίσουν οι μαθητές την αρχιτεκτονική του νεοκλασικισμού,   που συνδέθηκε με τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας και του Βόλου και να ευαισθητοποιηθούν με το γοητευτικό παρελθόν της πόλης μας  και το σύγχρονο αστικό περιβάλλον της.  Το Ε.Π., το οποίο εκπόνησαν    ο Δ. Παλιούρας, Αρχιτέκτων, επίτιμος Προϊστάμενος Υπηρ. Νεοτέρων Μνημείων Θεσσαλίας του Υπ. Πολιτισμού, και οι αρχαιολόγοι,   Έ. Νικολάου, και  Α. Παπαστεργίου, παραχωρήθηκε στο ΛΕΒ,  κυρίως λόγω του  ότι το Λύκειο είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις κτιρίων που προσφέρει  ζωντανά στοιχεία   για το παρελθόν της πόλης μας.

Το τρίτο Ε.Π. με τίτλο «Μουσεία: ένας κόσμος για εξερεύνηση!»,  το οποίο  σχεδίασε  η μουσειοπαιδαγωγός  Απ. Αρμπελιά,  απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και έχει διάρκεια   90΄ λεπτά για κάθε τάξη  έως 15 παιδιά. Σκοπός του προγράμματος είναι να δουν τα παιδιά το μουσείο σαν έναν κόσμο που τους αφορά και όχι σαν έναν παγερό και αδιάφορο χώρο, όπου εκτίθενται πολύτιμα αλλά άψυχα αντικείμενα. Τα μουσεία στον 21ο αιώνα έχουν αλλάξει ριζικά το ρόλο τους και από χώροι – ναοί των εκθεμάτων έχουν μεταβληθεί σε εστίες εναλλακτικής εκπαίδευσης και ουσιαστικής ψυχαγωγίας.  Με αυτό το μήνυμα το πρόγραμμα ευαισθητοποιεί  όχι μόνον τους μαθητές αλλά και  τους εκπαιδευτικούς.   Διδάσκει  το μεγάλο εύρος της ποικιλίας των μουσείων και    την ιστορία τους,   δίνει  ερεθίσματα για ανακάλυψη, ποιος και τι κρύβεται πίσω από τις προθήκες ενός μουσείου, ποιοι είναι οι άνθρωποι του μουσείου,  τα μουσειακά επαγγέλματα κ.ά. Και όλα αυτά μέσα  από μια ευχάριστη και ψυχαγωγική βιωματική εμπειρία.  

«Κλώθοντας και υφαίνοντας…»  το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λ.Ε.Β. Ένα καινούργιο μουσειοπαιδαγωγικό πρόγραμμα έρχεται να προστεθεί στα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιεί το Λύκειο Ελληνίδων Βόλου για την εκπαιδευτική κοινότητα. Το εν λόγω πρόγραμμα, που έχει ήδη ξεκινήσει από την αρχή της φετινής εκπαιδευτικής περιόδου, προκαλώντας σημαντικό ενδιαφέρον με τίτλο «Κλώθοντας και υφαίνοντας…», αφορά στην υφαντική, την αρχαιοτέρα των τεχνών, που οι απαρχές της χάνονται στο βάθος του χρόνου. Υλοποιείται στην αίθουσα «Μ. Γκέκου» των  Εργαστηρίων Παραδοσιακών Τεχνών  του Λ.Ε.Β. (Ρήγα Φεραίου – Δον Δαλεζίου). Ο χώρος αυτός  αποτελεί ίσως  ένα από τα μοναδικά παραδείγματα της περιφέρειας ενός καλά οργανωμένου εργαστηρίου υφαντικής με μεγάλο αριθμό αργαλειών.  Απευθύνεται στους μαθητές και των δυο  βαθμίδων της εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο – Δημοτικό,  Γυμνάσιο -Λύκειο), προσαρμοσμένο πάντα στο εξελικτικό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών.Μουσικού μαθήτρια υφαίνουσαΑΓΌΡΙ ΣΤΟΝ ΑΡΓΑΛΕΙΟ

Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να φέρει τα παιδιά σε επαφή με την υφαντική, αυτήν την «ξεχασμένη» λαϊκή τέχνη, που αποτελεί  ένα σημαντικό μέρος της νεότερης  πολιτιστικής κληρονομιάς με αρχέγονες καταβολές. Οι επιμέρους στόχοι του είναι να διατρέξει την ιστορία  της υφαντικής, πότε περίπου ξεκίνησε και πως, οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιήθηκαν και η χρήση τους έως σήμερα. Επίσης, να γνωρίσει στα παιδιά την ιστορία της κλωστής (ιδιαίτερα αυτής του μαλλιού), περιηγούμενοι μέσα σε ένα ζωντανό «μουσειακό» περιβάλλον με αυθεντικά υλικά και  παλιά  κλωστικά εργαλεία, όπου κυριαρχούν οι    αργαλειοί. Έτσι οι συμμετέχοντες, εν μέσω των έντεκα στημένων αργαλειών,  μαθαίνουν για τα είδη τους  και την τυπολογία τους, ανάλογα με τις ανάγκες, όπως τους  χρησιμοποιούσαν διαχρονικά οι υφαντές και  οι υφάντριες  και έτσι συνεχίζεται από τις σύγχρονες γυναίκες που επιλέγουν να ξαναζωντανέψουν την λαϊκή αυτή τέχνη. Η τέχνη,  που για δυόμιση  και πλέον αιώνες (18ος,  19ος αιώνας  και παραπάνω από το μισό του  20ού αιώνα) υπηρετήθηκε μέσω της παραγωγής της ανθρώπινης καλαισθησίας και δεξιοτεχνίας και  πλούτισε τη ζωή των ανθρώπων, προσφέροντας, εκτός από την πρακτική αναγκαιότητα, χαρά και ζωντάνια στην καθημερινότητά τους.

Έτσι τα παιδιά γνωρίζουν τον αργαλειό  «το εργαλείο δίχως όνομα»   όπως αποκαλείται, το οποίο παλιά διέθετε σχεδόν κάθε σπίτι, αποτελώντας βασικό τμήμα της οικιακής οικοτεχνίας. Βλέπουν και αγγίζουν τα προϊόντα του αργαλειού, κάθε είδους υφαντά, που το εργαστήρι διαθέτει και συνεχίζει καθημερινά έως και σήμερα να παράγει με τις υφάντρες του. Τέλος, τους επιφυλάσσεται μια έκπληξη καθώς όλα τα παιδιά  κάθονται στον αργαλειό, πιάνουν τα εργαλεία του και υπό καθοδήγηση αρχίζουν να υφαίνουν μόνα τους.  μετατρέποντας την εκπαίδευση σε μια ευχάριστη βιωματική εμπειρία. Πειραματίζονται έτσι στην ύφανση   ενός  απλού υφαντού, ενώ  παράλληλα εκπαιδεύονται στην τεχνική του τελάρου, φτιάχνοντας μικρά έργα που συναποτελούν ένα ομαδικό, το οποίο παίρνουν μαζί τους ως ενθύμιο στην  τάξη τους. 

Υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος: Αποστολία Αρμπελιά, μουσειοπαιδαγωγός με συνεργάτιδα για το τμήμα του αργαλειού την   Κερασία Καρκαλά, εκπαιδεύτρια υφαντικής του ΛΕΒ. Πληροφορίες στη γραμματεία του ΛΕΒ καθημερινά,   τηλ.24210-33938.  

 

 

sculpture_park05Το τέταρτο Ε.Π. με τίτλο  «εκπαιδευτικοί περίπατοι:  γλυπτά με φόντο τη θάλασσα»  είναι  ένα καινοτόμο, μουσειοπαιδαγωγικό πρόγραμμα, που σπάει τα δεσμά του κλειστού χώρου του σχολείου αλλά και του μουσείου! Οι δυο αυτοί φορείς συναντιούνται έξω στην πόλη, στη φύση, στον καθαρό αέρα, δίπλα στη θάλασσα σε υπαίθριες μουσειακές συλλογές, σε έργα τέχνης – σημεία αναφοράς που εκτίθενται δημόσια.  Με προϋπόθεση τον καλό καιρό και εφαρμόζοντας τις αρχές της μουσειοπαιδαγωγικής, τα παιδιά ξεναγούνται στις μουσειακές συλλογές, παίζουν και συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες – όλα αυτά προσαρμοσμένα στο εξελικτικό και ηλικιακό τους επίπεδο. Το πρόγραμμα διαρκεί από μιάμιση έως 2 ώρες και απευθύνεται σε όλες της βαθμίδες της  Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αριθμός συμμετεχόντων: έως και δυο σχολικά τμήματα.

Εκτός των τεσσάρων παραπάνω., εφαρμόζονται και άλλα Ε.Π.  μικρής διάρκειας, που έχουν επίκαιρο χαρακτήρα, όπως αυτό που θα υλοποιηθεί για δεύτερη φορά φέτος  ενόψει της επετείου της 28ης Οκτωβρίου με τίτλο «Έτσι πολεμήσαμε»  το χριστουγεννιάτικο  «Να τα πούμε;»  που αναφέρεται  στα κάλαντα του Δωδεκαημέρου και υλοποιείται εντός του Δεκεμβρίου και το «Πάσχα Ελλήνων Πάσχα»  που εφαρμόζεται το  Πάσχα.

Ο χώρος τοτ Λ.Ε.Β.  (Κοραή 79)  στο οποίο λειτουργεί και η μικρή λαογραφική συλλογή με την έκθεση παραδοσιακής φορεσιάς μπορεί να δέχεται καθημερινά τάξεις. Το κόστος για κάθε παιδί για τη συμμετοχή του στα Ε.Π.  ανέρχεται στη συμβολική τιμή των  2 €.

Share
Share